Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
nätdejting omsättning företag nätdejting omsättning formel säkra dejtingsajter gratis qx dejtingsajt badoo

Gå tillbaka   dejting sida för unga aktiesparare dejtingsidor metro gratis

dejtingsidor metro borlänge Sök med Google i Öppet Forum o Ämneskategorier

dejtingsajt happy hours Autoroller 1 2001 Alkov 1,9L Diesel

dejta asiatiska kvinnor i sverige ab’s Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - Husbil
Autoroller 1 2001 Alkov 1,9L Diesel
Köpte min första husbil juni 2013: Autoroller 1, 2001, 1,9L Diesel på Caravanhallen södertälje för 179 000kr. Jag är orienterare och beroende av en stor dusch. Autorollern hade stor dusch. Efteråt har jag satt in en 10cm hög tröskel till duschen så bilen kan stå snett utan att vatten åker in till toa-delen. Lagt in plastmattor i toadelen så det kan ligga lite vatten och smuts under plastmattan och jag kan gå på toa i strumpor ändå. Den bakre sittgruppen var 10cm längre och köket 10cm kortare. Det blev en sovplats bak 185cmx60cm. Litet kök gör inget för mig. Det var 6 bältade platser inkl förare och 3 sovgrupper (alkov, mitten, bak). Detta för att jag skall kunna ta med fru och dotter samt kompisar eller släkt.

Nu tre år senare har jag gjort följande erfarenheter. 1,9L Diesel med 90 Hk i en alkovbil upplevde jag var svagt, men jag förstod inte att det var dålig motor som var problemet. 2015 satte jag in pistong för mekanisk trimning. Det stämde att motorn drog bättre i 90 km/tim. Men motorn blev svagare i höga varvtal och de höga varvtalen behövdes i "Norgebackar"

Men egentligen var problemet dålig motor. 2015-2016 renoverades motorn, trimningspistongen togs bort, nu sitter orginal-pistongen i, och husbilen är pigg upp till 100km/tim, maxfart är 110 km/tim.Drar 1,2/mil om man håller 90. Det går inte att hålla 110 mer än en kort bit när det är platt, ingen motvind, och gaspedalen i botten så jag gissar att dieselförbrukningen är 1,5 L/mil. Det går inte att "hålla" 110, utan det går att tillfälligt "maxa" i 110. Husbilen klarar "Norgebackar" Men starkmotvind är inte kul. En dag var det 7 m/sek motvind i Skåne, och jag fick hålla 70 km/tim. Denna husbil är bullrig. Nästa projekt blir att minska bullret.

Övriga synpunkter: När man väljer husbil ska man tänka på:
Ska man köra i Europa eller bara i Sverige? Det går att köra i Europa med min men jag skulle nog vilja ha en starkare motor isåfall, och troligen halvintegrerad. Kör man riktigt långt vill man nog köra 110 men ska man bara köra i Sverige räcker 90 km/tim bra. Man förlorar förvånansvärt lite på att köra 90. Kör jag från Stockholm till Malmö förlorar jag 2 timmar. Ska man inte köra längre än så gör det inget.
Sovplatserna. I en alkov sover bara en. Ingen vill vara nr2 och sova längst in. I en alkovbil kan man använda alkoven som förvaring och bädda sittgruppen.
Sittgruppen: Måste vara skön att sitta i och vara bäddbar. Jag lade in ihoptejpade PET-flaskor bakom ryggstödet, satte fast med kardborreband, måste ta bort dom om man bäddar sittgruppen. Det blev en jättebra sittgrupp.
Förvaring: Det gäller att ha en husbil som kan ta med både antalet personer och de prylar man vill ha med. Där har min husbil problem, ett garage hade varit bra.

Anpassning:
Jag struntar i TV. Surfar istället.
Backkamera: 100% nödvändig.
Solceller: 100% nödvändig.
Cykelställ: Bra för mig men inte för alla. OBS längden ökar från 550cm till 595 cm om cykelstället är ihopfällt.
Plasttröskel i duschen: Bra för mig, skulle rekommendera det till alla. Jag köpte en plastskiva på biltema, fäste med silikonspackel. Plasten går att forma med värmepistol.
Konverter till 220V: 100% nödvändig.
Två 20L plastdunkar för extra vatten: Bra för mig men inte alla.
Dyra bäddmadrasser som komplettering av befintliga madrasser: 100% nödvändigt, även om madrasserna var ganska bra innan.

På alkovtaket samlades vatten mitt på taket bakom alkoven pga kantlisterna. Jag tejpade fast en wettexduk överkanten. Via osmos sög duken upp vatten som ligger på taket och det droppade ned på sidan. Fungerade perfekt.

Kopplade solcellerna både till de två fritidsbatterierna, totalt 180Ah, och till bilbatteriet. Egentligen gjorde jag det när generatorn var dålig. Nu är den bra. Men fördelen är att från april till sept vet jag att bilbatteriet alltid är fulladdat. I gengäld drar solcellernas elektronik -del lite ström, så koppla ifrån bilbatteriet på vintern.

Vinterförvaring i Ösmo för 5000kr/halvår inomhus i kallförråd avsett för husbilar.

Gjorde en enkel sak som lyfte husbilens intryck rejält. Lade in heltäckningsmatta i ungefär samma färg som tygerna i soffgrupp och madrasser.

Slutligen: Jag har sedan 2013 när jag köpte alkovbilen funderat på vilken husbil som är bäst. Jag vet fortfarande inte. Jag är helnöjd med min pga jag är nöjd med att köra 90 km/tim, jag springer orientering och kör ofta på små grusvägar och parkerar på en åker. Och sover gärna i alkoven. Men jag ser att orienterarna generellt sett har husbilar av alla sorter, stora och små. Så jag tror att det egentligen inte spelar någon roll vilken husbil man har, bara den rullar, och mysfaktorn är viktig, men den kan man ju fixa själv. Jag gillar alkovbilar för dom är små utanpå och stora inuti. Behåller nog denna husbil till husbilens grav. Funderar på halv integrerad, med stark motor och garage. Men då får man problem med vikten, den blir inte lika lättkörd, inte lika lättparkerad och svårare på grusvägar samt parkering på åkrar. Fast det är bara en fråga om att lära sig.

Klicka på bilden för en större version.
Autoroller 1, 2001 2 campingstolar bakom ryggstödet. En campingstol och ett campingbord bakom ryggstödet. Autoroller 1 2001 Alkov 1,9L Diesel - Photo 10058 Autoroller 1 2001 Alkov 1,9L Diesel - Photo 10059 Autoroller 1 2001 Alkov 1,9L Diesel - Photo 10060 Bakre sittgrupp blev 185x60cm säng. Bäddmadrassen ihoprullad. Tomma saftflaskor tejpades ihop till ett rör bakom ryggstödet för att få rätt lutning. Autoroller 1 2001 Alkov 1,9L Diesel - Photo 12228 Autoroller 1 2001 Alkov 1,9L Diesel - Photo 12229
100 procent gratis dejting Statistik
Medlem: nätdejting vad ska man skriva om
Skapad: 2014-02-15 22:16
Senast Ändrad: 2016-08-21 21:13
Visningar: 1139
Bilder: 10
vilken dejtingsida exempel: 0

Kommentarer
Författare Kommentar Datum
Program från: nätdejting omsättning omx30 nätdejting omsättning gekås

nätdejting omsättning engelska Innehåll

bästa dejtingsidan gratis ziehen HBK Förmåner

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

dejting sida för unga fakta Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS