Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
dejting 35 years dejta via sms xperia annorlunda nätdejting tips ukrainska dejtingsidor flashback

Gå tillbaka   dejtingsajt för 15 åringar halmstad dejting akademiker quotes dejtingsajter presentation video > dejting 35 sammandragningar happycake dejting råd > dejta 2 killar samtidigt photoshop
happycake dejting regler vilken nätdejting sida är bäst online Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara

annorlunda nätdejting exempel dejtingsajt för kultur göteborg
Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst
Gammal
vilken nätdejting sida är bäst film HBK Medlem

HarleyStisses avatar

Hemvist: Kungsbacka
Ålder: 59
dejtmig Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst - 2017-04-21, 10:08

Hej alla kunninga husbilsägare.

Jag ska komplettera med två 100W solpaneler till det jag redan har och har några funderingar över vilken variant av koppling som är bäst.

Min MPPT klarar båda varianterna så effekten är inte någon issue utan det är med i tankarna kring vad som händer om någon av solpanelerna hamnar i skugga.

Ha det så gott där ute på vägarna i sommar.
Bifogade bilder
Filtyp: png dejta 2 killar samtidigt chords (38,9 KB, 26 visningar)
Filtyp: png dejta via sms zdarma (29,6 KB, 8 visningar)

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst
Gammal
dejta efter 40 cm HBK Medlem

Hemvist: Håbo
på dejt med mig Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst - 2017-04-21, 11:15

Citat:
Ursprungligen postat av date med mig deltagare HarleyStisse Visa inlägg
Hej alla kunninga husbilsägare.

Jag ska komplettera med två 100W solpaneler till det jag redan har och har några funderingar över vilken variant av koppling som är bäst.

Min MPPT klarar båda varianterna så effekten är inte någon issue utan det är med i tankarna kring vad som händer om någon av solpanelerna hamnar i skugga.

Ha det så gott där ute på vägarna i sommar.
Hej

Har själv inga solceller men jag tror att den högra blir sämre.

El är samma som kedjan och svagaste länken, dvs du kan seriekoppla alla möjliga strömkällor och på så sätt få en högre spänning vilket har sin fördel i att du kan använda tunnare sladdar änparallellkopplat MEN du kan inte få ut mera ström än den svagaste strömkällan.

Det delvis omvända gäller vid parallellkoppling, dvs om du parallellkopplar en 10 volts cell med en 20 volts cell så kommer 10 volts cellen inte att bidra med något, tvärt om om det vore battericeller då skulle 10 volts batteriet bli uppladdat av 20 volts batteriet vilket är vad som kan ske tex om man blandar batterier av olika karaktär(skick).

Gammal
dejtingsajter malmö opera HBK Medlem

Hemvist: Trollhättan
Ålder: 66
vilken nätdejting sida är bäst jobbchans Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst - 2017-04-22, 18:06

Som ovan säger så kan du inte få ut mer Amp än vad svagaste delen i kedjan ger. MEN vitsen med en MPPT regulator (om den är bra) är att den har en transformator som omvandlar högre spänning till en lägre med mer Amp. Jag skulle definitivt välja den varianten med högre spänning. Jag har gjort så på mitt uterum där jag driver kylskåp och belysning via batteri och solpaneler. Kopplade om till högre spänning (serie) med samma MPPT regulator och märker en bättre utnyttjande grad. Mer kräm per tidsenhet och molnigt.

Gammal
dejta 7 år äldre kille HBK Medlem

HarleyStisses avatar

Hemvist: Kungsbacka
Ålder: 59
vilken nätdejting sida är bäst jobb Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst - 2017-05-02, 19:40

Så här blev resultatet, jag kopplade enligt 36 Volts alternativet och provade systemet nu i helgen. Fungerade riktigt bra när vi fricampade i dalsland.

Känner mig ganska nöjd faktiskt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dejtingsajter otrogna imdb (801,4 KB, 38 visningar)

Senast redigerad av HarleyStisse den 2017-05-02 klockan dejtingsajter otrogna män 19:50.

vilken nätdejting sida är bäst elokuva Följande 8 användare säger Tack till HarleyStisse för detta inlägg:
Gammal
dejtingsajt i sverige zaremba HBK Medlem

Hemvist: Lidköping
vilken nätdejting sida är bäst elis Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst - 2017-05-05, 17:45

Den vänstra är ju bättre ur skuggsynpunkt. Parallellkoppling ger ju en del effekt även om den ena stora cellen skuggas.

Gammal
happy pancakes dejting exempel HBK Medlem

JANKROs avatar

Hemvist: Norrköping
happy pancakes dejting sidor Sv: Vilken inkoppling av Solpaneler är bäst - 2017-05-05, 19:42

Hejsan, du har ju fortfarande några små vita partier på taket...... Montro om någon liten extra solcell kan passa in där .

M.v.h. JANKRO.

Svara

hjälp med dejting dejta via sms comviq vilken nätdejting sida är bäst imdb > dejt sidor malmö dejtingsajt jämförelse webbkryss > dejta 2 killar samtidigt lyrics

vilken nätdejting sida är bäst youtube « nätdejting konversation verb | dejtingsidor för unga aktiesparare dejta 2 killar samtidigt mac »

Ämnesverktyg
Visningsalternativ
Linjär visning vilken nätdejting sida är bäst norden Linjär visning

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
dejtingsajt jämförelse webbhotell dejting för äldre ut dejtingsajter presentation youtube BirgittaK dejtingsajt för 15 åringar stockholm Geocaching happycake dejting jämtland 2 happycake dejting jönköping 2016-04-18 dejtingsajt jämförelse partier 12:51
dejta via sms utomlands annorlunda nätdejting flashback dejtingsajt för 15 åringar online PatricS vilken nätdejting sida är bäst citat Under Markisen dejtingsajt för 15 åringar malmö 7 dejtingsajt för 15 åringar jobba 2015-10-21 dejtingsajt för 15 åringar jönköping 15:45
happypancake dejt annorlunda nätdejting nackdelar dejtingsajter som är gratis yrkesutbildningar Jonas & Cina dejtingsajter som är gratis youtube Reseplanering för Husbilen dejta äldre kvinna 3 dejtingsajt för 15 åringar göteborg 2014-06-04 dejtingsajter som är gratis ziehen 21:15
dejtingsajter presentation exempel nätdejting recensioner böcker date med mig tv3 play Country dejting zoosk jobs Under Markisen dejtingsajt jämförelse engelska 57 msn dejting jämtland 2013-08-09 msn dejting jönköping 21:08
dejta via sms biljetter bästa dejting sajt párosítás dejt med äldre kvinnor sören.h vilken nätdejting sida är bäst recension Navigering happy pancakes dejting jönköping 2 happy pancakes dejting jämtland 2008-01-12 dejtingsida träning ystad 23:31

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

vilken nätdejting sida är bäst väggrepp Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS